Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
Account aanmakenScenario | Jean-Claude Van Rijckeghem |
Tekeningen | Thomas Du Caju |
Inkleuring | Thomas Du Caju |
Formaat A | 23 x 31 cm |
Pagina's | 48 |
ISBN Hardcover | 9789463069878 |
Londen, 1942… Paulette Kincaid is de dochter van een overleden Engelse zakenman en een Française. Haar moeder liet haar in de steek nog voor de oorlog begon en haar vader stierf in een bombardement tijdens de Battle of Britain. Al twee jaar woont ze bij haar tante. Ze helpt in de kledingwinkel met stikken en verstellen maar ze verveelt zich dood. Om een zwangere vrouw te helpen die op het punt staat te bevallen steelt ze een legerjeep. In plaats van door het leger te worden bestraft krijgt ze een baan aangeboden bij de spionagedienst SOE.
Haar gedrevenheid en kennis van het Frans maakt Paulette tot een zeer waardevolle rekruut voor missies in bezet gebied… Haar codenaam verzint ze zelf. Ze noemt zichzelf ‘Naald’…
Saboteuses wordt geschreven door Jean-Claude Van Rijckeghem en getekend door Thomas Du Caju (Vleugels van hoop). Beide auteurs werkten eerder samen aan de reeks Betty & Dodge.
In ieder geval blijft, na zo'n tachtig jaar die oorlog nog steeds boeien. Er verschijnen dan ook nog altijd strips die zich in die tijd afspelen. Een voorbeeld hiervan is het tweeluik Saboteuses, verschenen bij uitgeverij Silvester. Er is intussen ook een tweede tweeluik aangekondigd.
Lange tijd is de oorlog vooral als een mannenaangelegenheid gezien. De verhalen over de oorlog staan bol van heroïek en tragiek, waarbij de mannen de hoofdrol spelen. Maar er waren ook vrouwen die zich actief met de oorlog bemoeiden. In Nederland kennen we Hannie Schaft en dan houdt het een beetje op. Veel andere vrouwen bleven anoniem.
Special Operations Executive
Op 22 juli 1940 nam het Britse oorlogskabinet het besluit om een geheime dienst op te zetten, de SOE (Special Operations Executive). De organisatie opereerde in het geheim en bediende zich vaak van geweld: moorden, ontvoeringen, aanslagen). Daarbij werden ook vrouwelijke agenten opgeleid. Volgens de inleiding van Saboteuses werden er 37 vrouwen opgeleid, van wie er veertien niet terugkeerden.
Over dat getal valt wel te twisten. In SOE in France van M.R.D. Foot (1966) worden al meer dan vijftig vrouwelijke agenten genoemd. Op Wikipedia is er sprake van een nog groter aantal, maar waarschijnlijk gaat het daar over vrouwen die op een of andere manier bij de organisatie betrokken waren en niet alleen over de vrouwelijke agenten.
Het past wel in deze tijd om aandacht te vragen voor minderheidsgroepen op oorlogsgebied. Zo is er gepubliceerd over de rol van mensen van kleur bij de bevrijding van Nederland. Ook vrouwen hebben in het verleden altijd te kampen gehad met weinig belangstelling en waardering. Gelukkig wordt er hard gewerkt om die achterstand weg te werken. Ik denk hierbij aan het werk van Els Kloek en van het schrijverscollectief Fixdit. Het is daarom niet meer dan logisch dat de schijnwerper gezet wordt op de vrouwelijke agenten.
Naald en Mol
Saboteuses bevat twee albums: Naald en Mol. De hoofdpersoon is Paulette Kincaid. Zij is geen historische figuur; haar geschiedenis is verzonnen, maar moet een beeld geven van hoe vrouwen actief waren in de geheime dienst.
Paulette is nog maar vijftien jaar oud in 1942. Nou goed, bijna zestien. Ze werkt bij haar tante in een kledingzaak/naaiatelier, maar daar heeft ze het niet naar haar zin. Haar vader had een Bentleygarage en hij heeft haar autorijden geleerd. Als ze buiten voor de winkel een vrouw ziet die onmiddellijk naar het ziekenhuis moet, vordert ze min of meer een jeep en brengt de vrouw weg. Zo komt ze in contact met militairen. Ze verzwijgt haar werkelijke leeftijd wordt toegelaten tot de opleiding tot agente.
Naar Frankrijk
Ze wordt uitgezonden naar Frankrijk en kiest daar de codenaam 'Naald'. Dat het daar allemaal niet vanzelf gaat, blijkt al uit de openingspagina van het eerste deel waar Paulette op het punt staat een zelfmoordpil in te nemen.
In het tweede deel blijkt dat er waarschijnlijk een verrader bij de organisatie betrokken is. De vrouwen werken nauw met elkaar samen, maar in hoeverre kun je elkaar vertrouwen? Natuurlijk blijkt de mol iemand te zijn die je aanvankelijk niet verdenkt en Paulette zal een moeilijke beslissing moeten nemen.
De twee delen lezen prettig: het verhaal houdt genoeg vaart en worden vragen opgeworpen die je beantwoord wilt hebben, waardoor je door blijft lezen. Ook is het belangrijk dat een niet zo bekend deel van de geschiedenis aandacht krijgt.
Een deugende hoofdpersoon
Heel erg origineel is het verhaal niet. Er zijn al veel avonturenverhalen waarbij de held of heldin moeilijkheden moet overwinnen. De hoofdpersoon wijkt wat af van haar omgeving. Ze is eigenzinnig en gedreven. Dat zijn punten die het gemakkelijker maken om mee te leven. De scenarioschrijver, Jean-Claude van Rijckeghem heeft weinig moeite gedaan om het de lezer lastig te maken. We weten vanaf het begin dat Paulette deugt. Wie er minder deugen, is niet altijd duidelijk en dat maakt het verhaal wat interessanter.
Het verhaal ontstijgt dat van de gemiddelde avonturenstrip niet, maar misschien is dat ook weer niet heel erg. Je leest een prettig verhaal en je krijgt en passant wat geschiedenis mee. Zo worden het nuttige en het aangename verenigd.
Tekeningen
De tekeningen van Thomas du Caju zijn over het algemeen in orde, maar ze zijn wel erg 'gladjes'. Op de openingspagina zit Paulette in beroerde omstandigheden, maar het is allemaal heel esthetisch weergegeven. Het is me te clean en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Paulette vooral als mooie vrouw in beeld gebracht moest worden. Verder wordt de dramatiek wel erg zwaar aangezet.
Wel leiden de tekeningen je goed door het verhaal. Ze zijn helder en je aandacht gaat gemakkelijk naar de zaken die voor het verhaal belangrijk zijn. Op detailniveau gaat het nog wel eens mis. Hoe een sigaret in een mond gehouden wordt (blz. 5 bijvoorbeeld) is soms net niet natuurlijk, bewegingen lopen niet altijd soepel, soms wringt het perspectief, waardoor de lengte van ledematen niet helemaal klopt of zijn er onhandige oplossingen gekozen. Op bladzijde 35 zien we twee fietsen, die we meer van voren hadden moeten zien, maar dat is misschien een te lastig perspectief.
Voor Nederlanders, fietsers bij uitstek, valt het waarschijnlijk al snel op als er iets niet klopt bij een rijwiel. Op bladzijde 36 gaat 'Muis' onderuit met haar fiets en dan gaat er ook van alles bij het tekenen fout: de fiets lijkt te klein, maar er is ook wat mis met het lichaam van Muis, als je kijkt naar haar armen en naar hoe haar benen aan het lichaam zijn gezet.
Setting
Tijdens het lezen valt dat overigens niet altijd op en de setting (gebouwen, auto's, vliegtuigen) lijkt me in orde. Kenners van auto's en vliegtuigen kunnen hier beter een oordeel over uitspreken, maar ik had wel steeds het idee dat ik in de jaren veertig was. De sfeer van een historisch verhaal is goed gehandhaafd.
Zoals gezegd op tekeningen en scenario is wel wat aan te merken, maar wie gewoon een prettige strip wil lezen over de Tweede Wereldoorlog komt wel aan zijn of haar trekken. En dat dit wat minder bekende stukje geschiedenis aandacht krijgt is zonder meer winst.
https://teunisbunt.blogspot.com/2023/11/saboteuses-1-naald-2-mol-van-rijckeghem.html
Saboteuses is een aardige, maar ook wel weer erg onwaarschijnlijke reeks. Alsof de Engelse geheime dienst willekeurige meisjes van de straat af plukte en in no time op wist te leiden tot gevaarlijke geheim agenten. Hoe het zij, dit soort oorlogsverhalen doet het eigenlijk altijd goed en ook deze reeks krijgt dus toch weer een voldoende.
https://www.instagram.com/deboekenman/
https://9ekunst.nl/2022/11/06/kort-van-stof-september-2022-2/
In plaats van door het leger te worden bestraft krijgt ze een baan aangeboden bij de spionagedienst SOE, omdat ze onder de indruk zijn van haar doortastende optreden. Haar codenaam kiest ze zelf – Naald. Eigenlijk is ze te jong, en vooral ook te onbesuisd voor de klus die ze voor haar in gedachten hebben, maar na een pittige opleiding van drie maanden wordt ze met twee andere jonge vrouwen gedropt in Frankrijk, waar ze meteen voortvarend aan de slag gaan.
En dat loopt niet allemaal even soepel – tot grote frustratie van de vrouw waaraan ze gekoppeld is raakt de impulsieve Paulette steeds in de problemen, en de eerste grote sabotage-actie die de twee vrouwen uitvoeren verloopt ook al niet geheel volgens plan…
De strip is gebaseerd op de speciale geheime dienst die Churchill in 1940 oprichtte – het SOE (Special Operations Executive) werd door Churchill zijn “ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering” genoemd, maar het personeel zelf had het over “The Firm”. De agenten van de SOE moesten het vuile werk opknappen – alles was toegestaan, moorden, ontvoeringen en aanslagen. Tussen 1942 en 1944 werden er 37 vrouwen opgeleid die als geheim agent in bezet gebied werden ingezet, daarvan keerden er veertien nooit terug – zij waren de “saboteuses” waar deze fictieve stripreeks een eerbetoon aan wil zijn.
Een bijzonder verhaal, goed getekend, deel 1 maakt nieuwsgierig naar het afsluitende deel 2.
https://www.moorsmagazine.com/cartoons/strips/saboteuses-1-naald/
Na Betty & Dodge, Little England en De Muizen van Leningrad slaan Jean-Claude Van Rijckeghem en Thomas Du Caju de handen in elkaar om een stripverhaal rond de Tweede Wereldoorlog te maken. Dat beide auteurs op dit gebied inmiddels een goed gesmeerde tandem vormen, hoeven we niet meer in de verf te zetten. Een verhaal rond het verzet staat altijd garant voor de nodige spanning en een stevige portie actie en drama. Van Rijckeghem portretteert in sneltempo het personage van Paulette: jong, knap, impulsief, intelligent, een tikkeltje arrogant, maar met het hart op de juiste plaats. We zijn meteen mee met het personage dat na de korte harde opleiding als geheim agente losgelaten wordt in een door de nazi’s bezet Frans dorpje. We volgen het meisje dat ondanks haar tekortkomingen groeit in alles wat ze doet. Elke actie van het verzet heeft namelijk gevolgen. Soms zijn die gevolgen oneindig veel groter dan gedacht of dan de bedoeling was. Wat kan een meisje van achttien jaar emotioneel dragen?
Thomas Du Caju heeft inmiddels zijn sporen als tekenaar ruimschoots verdiend. Zijn herkenbare tekenstijl weet ons keer op keer te bekoren. In veel van zijn vrouwelijke hoofdpersonages valt altijd wel een vleugje Betty te herkennen. Bewust of onbewust, we kunnen daar bezwaarlijk iets op tegen hebben. De inkleuring, lichteffecten en decors ademen sfeer uit. Met name de scènes die zich in het donker afspelen, zijn bijzonder knap! Uiteraard sluipt er her en der ook nog een vliegtuig, Jeep of Kübelwagen ten tonele, de kers op de taart zullen we maar zeggen.
Dit eerste deel van Saboteuses wist ons vanaf de eerste pagina’s te overtuigen en stelde geen seconde teleur. Bovendien blijven we achter met een cliffhanger van formaat. We kunnen alleen maar hopen dat we niet te lang op het vervolg moeten wachten. Silvester verzorgde de mooie hardcoveruitgave en heeft na Du Caju's Vleugels van Hoop blijkbaar de smaak te pakken. Hun fonds zit dan ook boordevol kwalitatieve reeksen rond de Tweede Wereldoorlog.
JACKY CORNELIS
Je beoordeling toevoegen
Beoordeel Saboteuses 01: Naald